Omtrent 80% av alle voksne hunder og katter over 4 år har problemer med tenner eller tannkjøtt.

Ca. 80 % av alle voksne hunder og katter over 4 år har problemer med tenner og/eller tannkjøtt. Noen raser er mer utsatt for sykdommer i munnhulen enn andre. Plakk og tannstein er de vanligste årsaker, men også løse eller skadede tenner, tannkjøttbetennelser, eller melketenner som ikke felles på yngre dyr, er noe vi ser ofte på klinikken.

Det viktigste du som eier kan gjøre for å forhindre dette, er å forebygge med daglig tannpuss. Vi anbefaler også at kjæledyret ditt får en tannsjekk hos veterinæren minst 1 gang pr. år.

Vi tilbyr gratis tannsjekk hele året på våre klinikker.

Tannrens

Plakk eller tannstein kan sees som et gult eller brunt belegg på tennene. Ofte vil du merke at dyret ditt har dårlig ånde, eller du kan se at det har rødt og irritert tannkjøtt. Tannstein som kan gi tannkjøttbetennelse og løsning av tenner og betennelse i kjevebenet. Dersom hunden eller katten din har utviklet tannstein, bør dette fjernes hos veterinær. Dyret må da sederes og tannsteinen fjernes ved hjelp av ultralydscaler. Etter fjerning poleres tennene slik at overflaten blir glattere og ny tannstein ikke fester seg så lett.

Alle dyr som skal fjerne tannstein får først en grundig munnhuleundersøkelse. Vi sjekker hver enkelt tann, undersøker lommedannelser i tannkjøttet, samt tar røntgen av alle tenner og tannrøtter.

Røntgen

Vi har digitalt tannrøntgen på våre klinikker slik at vi bedre kan diagnostisere sykdomstilstander relatert til tannrøtter og kjevebein. Det kan være nødvendig å ta røntgenbilder av tenner/kjeve før en setter i gang med videre behandling. Tannrøntgen er en del av behandlingen når man fjerner tannstein.

Tannekstraksjon

Tannekstraksjon er en operasjon i munnhulen, hvor syke eller skadde tenner må fjernes. Vi bruker gassanestesi på alle våre tannoperasjoner. Pasientens hjerterytme, oksygennivå i blodet samt temperatur, blir overvåket under hele inngrepet.
Vi utfører flest tannekstraksjoner på hund og katt. De vanligste årsakene til at noen tenner på fjernes er: